F1 coureur Lando Norris zei in een interview met het Britse televisieprogramma This Morning dat hij zich depressief heeft gevoeld tijdens zijn begintijd in de Formule 1. Dit kwam met name door de druk die hij voelde om te presteren. Goudje Haadsma, coach en eigenaresse bij Run Free Groningen, vertelt  hoe sporten juist kan helpen tegen bijvoorbeeld een depressie.

Sporten zorgt voor voldoening

Goudje Haadsma coacht mensen met een burn-out, angststoornis, depressie of die last hebben van mentale klachten. Dit doet zij door haar klant rustig te laten hardlopen of wandelen tijdens een behandeling. Het is belangrijk dat mensen naar hun lichaam luisteren en dat ze zich realiseren dat je niet al je problemen met je hoofd kan oplossen. “Tijdens het sporten maak je bepaalde hormonen en neurotransmitters aan, zoals endorfine en dopamine. Die zorgen ervoor dat je je blij en ontspannen voelt. Het is natuurlijk ook fysiek gezond om te bewegen. En het geeft je ook zelfvertrouwen. Als je aan een burn-out leidt, geeft sporten je een doel. Het zorgt voor voldoening als je klaar bent, dat maakt je trots”, vertelt Haadsma.

Het verschilt per persoon welke sport of bewegingsactiviteit geschikt voor je is als je je mentale gezondheid wil verbeteren. Iedereen heeft andere dingen aan zijn of haar hoofd, dus verschillende dingen kunnen werken. “Verschillende sporten zijn goed voor je, zolang je het op een goede manier aanpakt”, zegt Haadsma. “Als je bijvoorbeeld met een burn-out kampt is het niet goed om heel intensief te gaan sporten, zoals spinnen. Dan kun je beter een rustige duursport kiezen. Dit zal het stressniveau verlagen.”

Een connectie maken met je gevoel

Haadsma gaat tijdens haar behandelingen de natuur in, waar ze samen met haar klant rustig hardloopt of gaat wandelen. Het is belangrijk dat mensen hun lichaam voelen. Tijdens de wandeling blijft ze vragen hoe de persoon zich voelt. De fysieke grens opzoeken maar niet oprekken is belangrijk. Haadsma: “Het moet comfortabel zijn. Het gaat er om dat de persoon in contact komt met het lichaam, veel mensen zitten te veel in hun eigen hoofd. Je moet weer een connectie maken met je gevoel.”

Op hoog niveau sporten kan gevolgen hebben

Bij topsporters is het vaak de combinatie van de druk om te presteren en het uitgeputte gevoel, die zorgen voor bijvoorbeeld een burn-out. “Als je fysiek uitgeput bent, ben je dat vaak ook mentaal. Je hormonen zijn uit balans, en dit kan vervelende gevolgen hebben”, zegt Haadsma. Topsporters voelen een grote prestatiedruk van buitenaf en van binnenuit. Ze kunnen ze zich overtrainen, wat voor uitputting kan zorgen.

Volgens Haadsma kun je een depressie of burn-out voorkomen door op een gezonde manier te sporten. Ze vertelt over de bestaande richtlijnen die aangeven dat het goed is om iedere dag een half uur te bewegen en drie keer in de week intensief te sporten. Haadsma sluit zich hier volledig bij aan: “Een gezonde band met sporten geeft plezier en is een goed middel tegen stress.”