Het aantal studenten dat zich voor de pabo heeft aangemeld, is aanzienlijk gedaald. Minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven verwacht dat de cijfers van dit jaar vergelijkbaar zijn met die van 2018. Dit zou neerkomen op een afname van minimaal 20 procent. De coronacrisis is hier een mogelijke verklaring voor vertelt Nus Waleson, directeur van Fontys Hogeschool Kind en Educatie.

Bij vrijwel alle opleidingen was dit jaar een groot verschil in het aantal geïnteresseerden die op de hogescholen afkwamen en de daadwerkelijke inschrijvingen. ´´In het voorjaar, toen de meeste studenten zich aanmeldden voor hun studie, zaten we in Nederland nog middenin de lockdown´´, zegt Waleson. ´´Ik kan me voorstellen dat studenten de laatste tijd toch dachten van ´We hebben anderhalf jaar opgesloten gezeten, laten we voordat een volgende lockdown ingaat, op wereldreis gaan of andere voornemens vervullen’.´´

Toelatingstoetsen                                                                                                                              Ook konden de toelatingstoetsen voor de lerarenopleiding, wellicht een te hoge drempel voor sommige studenten zijn om zich aan te melden. Waleson: ‘’De leerlingen die direct van het middelbaar onderwijs kwamen, hadden net een heel coronajaar met onlinelessen achter de rug, waardoor ze voor die examens misschien wat onzekerder waren, dan dat voorgaande jaren het geval was.’’

Kartonnen doos                                                                                                                                  Om het tij te keren is Fontys bezig om in de opleiding meer keuzemogelijkheden voor studenten te creëren. ´´De studenten die wij nu afleveren, komen in een soort kartonnen doos´´, legt Waleson uit. Als basisschooldocent kun je geen kant op. De stap maken naar het voortgezet onderwijs of naar de kinderopvang kan niet, tenzij je weer een hele nieuwe opleiding volgt. Wat wij proberen te doen is om in die kartonnen doos gaten te slaan. Zodanig dat het makkelijker wordt voor docenten om ook op andere soorten onderwijs en niveaus te werken.´´