The Beatles brengen op 15 oktober, ter ere van de vijftigste verjaardag van de plaat, een nieuwe versie van het succesvolle album ‘Let It Be’ uit. Dit is de derde keer dat de creatie van het viertal een zogenaamde remaster krijgt. De vinyl- en CD-versies van het album zijn nog steeds immens populair onder verzamelaars. “Zolang er nog fans leven, zullen ze altijd blijven remasteren”, zegt Maarten Koehorst van platenzaak Sounds in Tilburg.

“De toegevoegde waarde van zo’n remaster ligt echt bij degene die het koopt”, begint Koehorst. “De fans horen altijd wel nieuwe, kleine details: een kuchje van Ringo of geroezemoes op de achtergrond.” Dat de fans het album waarderen, blijkt uit de verkoopcijfers. Sinds het begin van de telling in 1991 werd het album in totaal 11,7 miljoen keer verkocht. “Het is misschien wel de belangrijkste popband ooit”, stelt Koehorst.

Remaster van een remaster

“Maar het is natuurlijk allemaal in the eye, of the ear, of the beholder”, zegt de eigenaar van Sounds lachend. “Wij moeten altijd wel een beetje lachen als er weer een remaster van een vijftig jaar oud album uitkomt.” In het verleden werd het album al meerdere keren opnieuw uitgebracht: “Hij werd eerst omgezet van mono naar stereo. Nu wordt de remaster weer geremasterd.” Voor Koehorst is een nieuwe release van The Beatles dus helemaal niet zo spannend meer. “Maar de fans zijn de kenners en als die het helemaal te gek vinden, wie ben ik dan om daarover te oordelen.”

Het fijne aan een remaster van een album als Let It Be is volgens Koehorst wel dat de zaak er geen reclame meer voor hoeft te maken. “Als we een nieuwe plaat hebben, zetten we hem in de winkel vaak op”, zegt hij. “Dat werkt ook. Mensen horen het en denken dan ‘hey, dit klinkt vet. Wat is dit?’. Bij The Beatles hoeft dat allemaal niet meer.”

Voor de diehards

De reden voor het uitbrengen van remasters op vinyl is volgens Koehorst simpel: “De kwaliteit is heel anders op vinyl dan op bijvoorbeeld Spotify. Op een plaat komt alles veel beter naar voren.” Toch koopt de generatie die het meest op Spotify zit de remasters nauwelijks. “De leeftijdscategorie 16-25 die we sinds een paar jaar weer in de winkel krijgen, boeit die dure remasters niet. Die hebben liever een originele voor twintig euro.”

Volgens Koehorst zijn het dus vooral de oude diehard Beatles-fans die gaan voor een remaster in de vorm van een uitgebreide boxset: “Jongeren hebben natuurlijk over het algemeen wat minder geld en de originele Beatles-fans zijn nu pensionado’s. Die hebben zoiets van ‘gooi die boxset er dan ook maar bij.” De baas van de platenzaak verwacht dan ook niet dat de superfans stoppen met het kopen van remasters: “We hebben nu al vaak dat er mensen aan de kassa staan die zeggen ’weer een remaster?’. Toch kopen ze hem elke keer weer.”