Gesprekken over nieuwe landingssystemen worden gevoerd tussen Eindhoven Airport en de militaire vliegbasis van Eindhoven. Gisterochtend lag het vliegveld plat vanwege mist. De zwakkere landingssystemen van het vliegveld hebben achthonderd meter zicht nodig om te functioneren. Anders kunnen de vliegtuigen niet veilig landen. Dus, met mist ligt de luchthaven gauw plat. Een nieuw systeem plaatsen zal miljoenen kosten en het vliegveld voor weken platleggen.

Nieuwe systemen

Eindhoven Airport wil in 2025 upgraden naar nieuwe landingssystemen. Dat zegt de persvoorlichter van Eindhoven Airport Judith de Roy. Eindhoven Airport heeft een medegebruikersvergunning van defensie. Hierdoor mag het commerciële vliegveld gebruik maken van de landingsbanen en -systemen van de militaire basis. Het vliegveld pusht naar een upgrade omdat het vaker platligt door mist. Een landingssysteem voor vliegtuigen is een verzameling van de rode antennes aan het einde van een landingsbaan. De antennes sturen radiosignalen naar een vliegtuig waardoor het met precisie op de baan landt. Als er mist is kunnen deze zwakkere landingssystemen vliegtuigen niet bereiken.

Instrument Landing System

“De baan zal weken dichtzijn als wij de ILS willen vervangen.” Dat zegt De Roy. De Eindhovense luchthaven heeft categorie 1 landingssystemen. Er zijn drie categorieën van landingssystemen—1, 2 en 3. Eindhoven Airport heeft het zwakste systeem waardoor het met minder zicht dan achthonderd meter niet meer kan functioneren. Luchthaven Schiphol heeft bijvoorbeeld categorie 3. Daardoor kunnen vliegtuigen op Schiphol landen zolang het zicht minstens tweehonderd meter is. Een upgrade van landingssystemen zal leiden tot minder problemen met mist. Dat doel wil Eindhoven Airport bereiken in 2025.