Sponsordeals die worden uitbetaald in Bitcoin, spelers die salaris krijgen via virtuele munten en fans die in hun favoriete voetbalclub kunnen investeren met de zogeheten ‘Fan Token’. De populariteit van virtueel geld breidt zich uit en wordt inmiddels vaak gezien in de voetballerij. Maar wat is crypto nou precies en hoe groot is de invloed ervan in de voetbalwereld? 

De toepassingen die in de tool te zien zijn worden al gebruikt in de huidige voetbalwereld. Zo wordt PSV in een sponsordeal met AnyCoin volledig uitbetaald in bitcoin. Maar ook grote namen zoals Cristiano Ronaldo en Lionel Messi hebben crypto in hun contract opgenomen. Lionel Messi bijvoorbeeld kreeg bij zijn contract bij PSG een deel uitbetaald in de Fan Token van deze club. Voetbalclub heeft zelfs haar Fan Token zelfs al als shirtsponsor (zie foto bovenaan). Hoe deze coin precies werkt en wat de fan ermee kan doen wordt in de onderstaande video uitgelegd:

Meer betrokkenheid bij de club of pure geldklopperij?

FC Barcelona, Paris Saint Germain, Manchester City en AC Milan: zomaar wat voetbalclubs die al gebruik maken van de ‘Socios Fan Token’. Deze coin/ token kunnen fans kopen en inzetten om invloed te krijgen binnen hun favoriete club.  In Nederland is Fortuna Sittard de enige voetbalclub die gebruik maakt van Fan Token, maar ook Ajax en Feyenoord willen er in de toekomst mee in zee gaan, meldt RTLnieuws.

Nog even in het kort, wat is die Fan Token nou precies? De Socios Fan Token is een onderdeel van het bedrijf Chiliz. Chiliz zelf is net een munt als de Bitcoin, die constant schommelt van waarde. Als je zo’n Fan Token koopt kan je deze inzetten op verschillende dingen binnen een club: kans maken op een ticket, stemmen op je favoriete spelersbusdesign en kiezen welk liedje er wordt gedraaid tijdens de warming-up. Dit klinkt natuurlijk allemaal geweldig maar de Token heeft ook nadelen. Wanneer je een token inzet om te stemmen op je favoriete design of kans op een ticket ben je je token (en dus ook je geld) kwijt. Belangrijk om te zeggen is dat er helemaal geen zekerheid is dat jij een ticket wint naar een wedstrijd of jouw favoriete design wordt gekozen.

‘’Fantokens zijn niet meer dan moderne voetbalplaatjes’’
Stefan Taubert is Crypto-expert bij Cryptotaub, hier geeft hij cursussen en presentaties over cryptocurrency. Hij noemt de Fan Tokens niet meer dan moderne voetbalplaatjes. ‘’Clubs zoals Paris Saint Germain hebben miljoenen verdiend aan de verkoop van deze tokens. Daarnaast bepaalt het bedrijf Socios de regels van de munt omdat zij de enige zijn die zo’n munt aanbieden. Ik zeg niet dat dit goed of slecht is maar ik raad het wel aan om echt op te passen met dit soort coins.’’ Wij vroegen aan Fortuna Sittard, de enige Fan Token gebruiker in Nederland, waarom ze begonnen zijn met de Fan Tokens.

Chinouk van Zolingen, accountmanager Fortuna Sittard, geeft hier antwoord op: ‘’Wij zijn oorspronkelijk begonnen met Socios om de gemiste inkomsten tijdens de coronacrisis deels op te vangen. De Fan Token is bedoeld om de fans meer te betrekken bij de club. Zo kan de fan ook online meer betrokken worden bij de club.’’  In Engeland zijn er meerdere clubs na commentaar van de fans op de Fan Token gestopt met het verkopen ervan. Bij Fortuna is dit volgens Chinouk niet het geval: “We hebben veel en intensief contact gehad met onze fans. We hebben hierin nul negatieve reacties gehad.

Betrokkenheid neemt alleen maar af
Fortuna Sittard is enthousiast over de Fan Token, maar zijn de fans dit ook? Martijn Benjamin is eigenaar van ‘in de hekken’ dit is een site die opgericht is door en voor voetbalfans om tegengeluid te geven tegen het moderne voetbal. Een voetbalwereld waarin geld belangrijker is dan de fans. Martijn: ‘’Een dergelijk concept zou prima kunnen werken als je een kleine aandeelhouder wordt, maar op deze manier zijn de clubs erop gericht om geld uit de zakken van de supporters te kloppen. De voetballerij raakt de betrokkenheid van de supporters alleen maar meer kwijt als ze erachter komen dat de tokens weinig invloed hebben.’’

Wij hielden een kleinschalig onderzoek onder 77 voetballiefhebbers. Hier onderzochten we de bekendheid van de Fan Token en de animo om deze te gebruiken:

Crypto maakt zijn opmars in de voetbalwereld, maar fans lijken nog niet storm te lopen om de Fan Token te gebruiken.

Gemaakt door: Levi Rombouts en Emiel Versteeg