Op Nationale Groente- en Fruitdag worden mensen gestimuleerd om meer groente en fruit te eten. Nederlanders eten structureel te weinig groente en fruit. “Daar moet verandering in komen”, volgens coördinator Karin Bemelmans van Nationaal Actieplan Groente&Fruit.

Te weinig groente en fruit

Het advies is dat een mens minimaal 250 gram groente per dag moet eten, maar gemiddeld krijgen Nederlanders dagelijks maar rond de 130 gram binnen. Daar kan nog veel in verbeterd worden, volgens diëtiste Suzanne Oomen van Beter Eten Brabant. Ze denkt dat de Nationale Groente- en Fruitdag een goed initiatief is, maar er is meer nodig om mensen méér groente te laten eten. “Het moet bij de basisscholen beginnen. Het is belangrijk dat kinderen en pubers dagelijks in aanraking komen met groente en fruit. Scholen kunnen bijvoorbeeld smaaklessen geven of zelf gaan koken. Hierbij kun je uitleg geven over hoe je gezonde gerechten kan klaarmaken en hoe essentieel groente en fruit voor je is.”

Voldoende groente en fruit eten is heel belangrijk, legt Oomen uit. “Groente en fruit bevatten veel belangrijke voedingsstoffen voor je lichaam die je dagelijks nodig hebt, zoals mineralen en vezels. Groente en fruit eten is goed voor je stoelgang, verzadiging en voor het voorkomen van bijvoorbeeld hart- en vaatziektes.”

Gezond eten onder studenten

Herman Peppelenbos is lector groen en gezondheid aan de HAS Hogeschool in Den Bosch. Peppelenbos legt uit waarom de school aandacht besteedt aan Nationale Groente- en Fruitdag.“Wij als school vinden het belangrijk dat iedereen voldoende groente en fruit eet. Nederlanders eten het over het algemeen nog veel te weinig. Het is belangrijk dat je gezond eten op allerlei momenten en plekken moet kunnen krijgen. Dus niet alleen thuis maar ook zeker op een school. Nationale Groente- en Fruitdag is een goed moment om hier meer aandacht voor te creëren.”

Leven van groente en fruit

Jo Verhenne is samen met haar gezin, bestaande uit haar man en drie kinderen, de uitdaging aan gegaan om elke dag voor vier weken lang vijfhonderd gram fruit en groente te eten. Iets wat bij de gemiddelde Nederlander vaak bij lange na niet lukt. De uitdaging is net klaar en gelukt, maar Verhenne denk niet aan stoppen. “We houden het groente en fruit eten nog goed bij en ik stop er voorlopig ook niet meer mee. Ik vind het helemaal niet moeilijk. Dat had ik van te voren niet verwacht. Ik heb wel een knop een mijn hoofd om moeten draaien. Bij een feestje bijvoorbeeld een komkommer pakken in plaats van chips. Daarna ging het heel soepel.”

Jo Verhenne (links) met gezin Jo Verhenne

Bewustwording is vooral belangrijk om gezond te eten, geeft Verhenne aan. “Als er bij ons thuis een zak koeken op tafel ligt gaan die op, maar een kom met kiwi’s gaan ook gewoon op. Het is ook helemaal niet erg om zoetige dingen te eten, maar je kan het heel makkelijk compenseren met een beetje fruit. Het gaat er vooral om dat je er bewust mee bezig bent, moeilijk is het namelijk niet. Ik heb totaal niet het gevoel dat ik een gek dieet aan het doen ben. Het voelt heel natuurlijk aan.”

Meer aandacht

Verhenne vindt dat Nederland en België te laks zijn als het aankomt op aandacht schenken aan groente en fruit. “Kijk bijvoorbeeld naar reclames op de publieke oproep. Daar zie je bijna nooit iets van groente en fruit voorbij komen. Dit terwijl het een perfect podium ervoor is en het alleen maar positieve gevolgen kan hebben. Stoptober is op dit moment een grote campagne. Er zou precies zo’n soort campagne over het bevorderen van het eten van groente en fruit moeten komen.”

Fysiek en mentaal heeft de uitdaging ook zijn voordelen zegt Verhenne. “Iedereen in het gezin is een stukje afgevallen. Dat was niet een doel dat we voor ogen hadden, maar natuurlijk een vrij logisch gevolg. Daarnaast zit ik persoonlijk een stuk beter in mijn vel. Normaal gesproken krijg ik een enorm schuldgevoel als ik een stuk chocola eet, maar omdat ik nu heel de dag groente en fruit eet, valt dat weg. Hierdoor kijk je toch iets trotser naar jezelf.”