Het kabinet is bezig met een meldpunt op te zetten om zo te voorkomen dat kind-influencers kostverdiener van het gezin worden. Bij het vermoeden dat kinderen teveel worden ingezet bij het reclame maken van producten, kan er een melding gemaakt worden bij dit meldpunt. 

Om te begrijpen waarom dit meldpunt nodig is, moet je eerst begrijpen wat een kind-influencer is. Hieronder staat dit uitgelegd:

Jurre Grijsbach

Het is volgens Wessel de Heus belangrijk dat het meldpunt er komt. Maar hoe denken influencers hierover?

Influencer Suzanne Kooiman over meldpunt: “Ik schrik ervan dat zoiets nodig is.”

Het meldpunt moet een uitkomst bieden om regels tegen kinderarbeid aan te scherpen. Influencer Suzanne Kooiman vindt het goed dat er meldingen gedaan kunnen worden als kinderen worden uitgebuit voor reclamespotjes, maar merkt daar in haar netwerk helemaal niks van. Ze krijgt wel veel sponsordealtjes van bedrijven aangeboden, maar van uitbuiting is geen sprake.

Suzanne is beheerder van het Instagramaccount elliot.babyboy. Het account heeft 5500 volgers en staat vol met foto’s van haar kinderen Melody (9) en Elliot (1), en producten die worden gepromoot in samenwerking met verschillende bedrijven. Suzanne is sinds anderhalf jaar gek op fotografie, maar het plezier van haar kinderen is het belangrijkst. “Mijn kinderen beginnen altijd te glunderen als ik de camera tevoorschijn haal. En het plezier van de kinderen staat voorop. Als je een kind hebt die er geen zin in heeft, kun je ook geen mooie foto’s meer maken. Het moet leuk blijven voor de kinderen.”

Meldpunt

“Ik schrik ervan dat zoiets nodig is. Ik heb eigenlijk in mijn hele netwerk, en die is inmiddels best groot, bij geen enkel kind het vermoeden dat ze worden uitgebuit door ouders of bedrijven”, zegt Suzanne. Ze kan zich echter wel voorstellen dat kinderen worden gedreven door te jaloerse en fanatieke ouders. “Vreselijk vind ik dat. Als een kind het leuk vindt om op de foto te gaan is het prima, maar de houding van ouders is vaak het probleem.” Suzanne hoopt niet dat door de jaloezie onder ouders, het meldpunt gebruikt gaat worden om het succes van elkaars kinderen te dwarsbomen.

Sponsors

Naarmate je volgers groeien op Instagram, word je steeds vaker benaderd door bedrijven om samenwerkingen aan te gaan. Doran Fleuren (17) heeft 12.000 volgers op Instagram en 8000 op YouTube en merkt door het groeiende aantal volgers dat hij steeds meer aanvragen krijgt. “De afgelopen tijd krijg ik veel mails van Engelse bedrijven om hun producten te promoten. Daar doe ik niet aan mee, want ik heb daar geen goed gevoel bij. Ik ken het product vaak niet.” Ook Suzanne promoot alleen maar producten die ze kent. “Als ik iets promoot, vind ik wel dat het producten moeten zijn waar ik achter sta. Ik werd laatst benaderd door een bedrijf dat veel geld wilde betalen, maar ze wilden dat ik een post deed over een afslankmiddel. Dat sla ik dan af, want dat ken ik niet.”

Haters

Het kan voor jonge influencers lastig zijn om haatberichten te ontvangen. Volgens ontwikkelingspsycholoog Steven Pont hebben kinderen die op vroege leeftijd veel bezig zijn op sociale media een grotere kans op angststoornissen. Dat komt door de impact van haatreacties. Die kan zwaar zijn op jonge leeftijd. Bij Doran was dit ook het geval: “Ik heb toen ik net begon met YouTube een aantal vervelende reacties gekregen. Daar heb ik wel last van gehad. Maar tegenwoordig probeer ik die reacties te negeren.” Suzanne merkt op haar account echter weinig van haters: “Ik krijg nooit haatreacties. Ik kan me voorstellen dat dat heftig kan zijn, maar dat is op ons account helemaal niet van toepassing.”

—————————————————————————————————————–

Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog, merkt dat kinderen die vanaf jonge leeftijd bezig zijn met sociale media een verhoogde kans hebben op angststoornissen. Dit komt door de impact van haatreacties. Hij legt uit hoe de invloed van sociale media de ontwikkeling van jonge kinderen beïnvloedt.