Het Franse Openbaar Ministerie heeft een voorwaardelijke celstraf van vier maanden geëist tegen de vrouw die in juni bij de Tour de France een massale valpartij veroorzaakte. Een straf waar ‘een duidelijk voorbeeld van gemaakt wordt’, volgens Henk Zomerdijk, voorzitter van de vereniging van organisaties van wielerwedstrijden.

De 31-jarige vrouw stond op de weg in een opvallende regenjas en had een bord vast met de tekst ‘Allez Opi-Omi’. De Duitse renner Tony Martin raakte het bord, kwam zo ten val waarna een massale crash volgde. Ze wordt vervolgd voor ‘het in gevaar brengen van anderen’ en ‘het toebrengen van onopzettelijke verwondingen die een arbeidsongeschiktheid van maximaal drie maanden tot gevolg had’, aldus het Franse OM.

ERIC FEFERBERG / POOL, ANP

Forse reprimande

Een voorwaardelijke celstraf van vier maanden: “het is niet niks”, zegt Zomerdijk. Hij benadrukt dat het tijdens wielerwedstrijden vaak ‘maar nét goed gaat’. Tourbaas Christian Prudhomme deelt dat hij het verhaal ‘buiten proporties’ vindt opgeblazen. “Je kunt discussiëren of het buiten proportioneel is,” zegt Zomerdijk. “Ik vind het goed dat het signaal wordt gegeven. Niet alleen naar die mevrouw maar indirect naar iedereen.”

Maatregelen Nederland

Niet alleen bij de Tour de France kan het fout gaan, ook hier in Nederland wordt het soms erg link. “Mensen verkijken zich vaak, ze staan niet stil bij de snelheid van de wielrenners”, legt Zomerdijk uit. Maar het hele traject afzetten, dat is onmogelijk. “Je doet dat alleen bij de start en de finish. In de loop der jaren zijn we wel steeds meer hekken gaan plaatsen. Toch moet je op mensen kunnen rekenen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen”, zegt de voorzitter.

De organisaties van wielerwedstrijden zijn wel druk bezig om het voor sporters en toeschouwers veiliger te maken. Zomerdijk noemt als voorbeeld auto’s die voor en achter het peloton rijden: “Als  er een gemarkeerde auto passeert, mag je het peloton niet doorkruisen. Daar hangt dan een flinke verkeersboete aan. Maar om dit te regelen moeten in Nederland wegen- en verkeerswetten veranderd worden”, laat Zomerdijk weten. Ook zijn ze bezig om de verkeersregelaars tijdens de wedstrijden meer bevoegdheden te geven. “Dan krijg je een soort boa’s op motors. Daar moet ook een hoop geregeld worden, wat dat betreft zijn we voortdurend in de weer”, lacht de voorzitter.