Tegenwoordig is tweedehands shoppen helemaal booming. De omzet voor deze kleding tikt over vier jaar de 34 miljard euro aan, meldt de samensteller van de top 100, het kennisplatform Cross-Border Commerce Europe. In 2020 waren het 16 miljoen shoppers die voor het eerst geprobeerd hebben door te verkopen, in 2021 waren dit er al 90 miljoen. Is tweedehands winkelen alleen nog maar voor arme mensen? Eigenaren van Tilburgse kringloopwinkels merken dat er niet meer alleen sprake is van een overweging tot geldbesparing. Ze merken dat hun winkels steeds populairder worden. Twee jongeren geven een kijkje in hun vintage-kast en vertellen waarom ze tweedehands kopen.

Volgens hetzelfde onderzoek zullen de tweedehandswinkels over acht jaar de fast fashion winkels zoals Primark en H&M gaan overstijgen. Volgens de Europese top 100 voor duurzame marktplaatsen groeit de markt voor tweedehands kleding elf keer harder dan de rest van de winkelbranche. Die unieke leren cowboylaarzen, zo’n flare pants met bloemen of dat legergroene bomberjacket met patches; het is te vinden in meer dan tweeduizend tweedehandswinkels in Nederland.

Trendy

De populariteit van de tweedehandswinkels is al lang niet meer te wijden aan een goedkopere optie uit geldgebrek. Eigenaresse Zsa Zsa Hessels van de Tilburgse vintage winkel Zsa Zsa vertelt dat het meer is dan alleen een duurzame aankoop: het is ook nog eens helemaal trendy, vooral onder jongeren. ”Diverse celebs promoten vintagekleding en de jaren 90 stijl is weer in trek.”

Floris de Vos (18) ziet het kopen van tweedehandskleding als een vorm van expressie. Hij kocht zijn eerste vintagekleding bij een vintagewinkel toen hij vijftien jaar oud was in Rotterdam. ”Deze kleding is vaak een stuk alternatiever dan nieuwe kleding en ondanks dat het nogal outdated is zitten er wel goede kledingstukken bij van goede merken.”

Check hieronder Floris’ vintagekast!

Sza Sza ziet dat het de ontwikkelingen in modegebied dus bijdragen aan de populariteit van de tweedehandswinkels. ”Het is nu wel echt hip en happening dus het is ook wel echt een stijltje aan het worden”, vertelt de eigenaresse.

Winkelmanager Leo de Vetten van PortAgora merkt ook een stijging in het aantal klanten. Hij vertelt dat het beeld dat mensen hebben van een tweedehands winkel nu verandert. ”Er werd door rijkere mensen tegen aangekeken als een oude muffe zooi, terwijl ik hen nu zelf zie komen shoppen. Ook zie ik meer studenten komen.’’

Sza Sza vertelt dat de coronacrisis roet in het eten gooide en mensen daardoor meer online zijn gaan winkelen naar vintageitems door sluitingen en dergelijke. Ook zijn apps als Vinted en United Wardrobe populairder dan ooit. De liefde voor vintagekleding is bij Puck Gelissen (19) namelijk online ontstaan. Overigens bestelt ze nu nog steeds op bijvoorbeeld Vinted. Ze is vier jaar geleden begonnen bij de online webshop United Wardrobe. Hierna kwam Puck veel bij de vintagewinkel Episode en koopt ze sinds twee jaar steeds meer uit ‘echte’ kringloopwinkels. ‘”Daar zitten namelijk ook hartstikke stylish items tussen. Ik probeer zelf ook op het milieu te letten. En aangezien sustainable nieuwe kledingmerken vaak heel duur zijn, is tweedehands vaak de enige optie voor iemand met een studenteninkomen’’, lacht Puck.

Puck vindt het idee en de stijl van tweedehands items tof. ”Ik houd erg van vintage kledingstijlen zoals in Friends en oude films. Ik vind het leuk dat je iets hebt wat echt origineel is en niet veel mensen hebben.”

Hoe vaak ga je naar tweedehandswinkels?

”Ik ga ongeveer één keer in de twee weken naar tweedehandswinkels. Meestal als ik in een vreemde stad ben ga ik sowieso wel even naar binnen. Ook ga ik wel minstens één keer per maand in Breda: bijvoorbeeld Goedkoop en Zo of Reshare zijn allebei wel chill.”

Check hieronder Pucks vintagekast!