Volgens Floor van Bakkum, hoofd van de preventieafdeling verslavingszorg Jellinek, zijn gokreclames misleidend en leiden ze tot schade. Zij is dus ook voorstander van de motie over het instellen van een verbod om reclame te maken over online gokken, welke steun kreeg van de Tweede Kamer. De grootste zorgen zijn de financiële- en verslavingsproblemen, meldt de NOS. 

 Van Bakkum maakt zich ook zorgen over deze verslavingsproblemen. ‘Er zijn groepen mensen die dit prima in de hand kunnen houden, maar er zijn ook groepen die hier gewoon heel kwetsbaar voor zijn, onder andere jongeren.’ Ook hoort zij van mensen die al eens een gokverslaving hebben gehad, dat het een enorme prikkel is om de hele tijd gokreclames te zien. 

Het doel van de reclame was om de mensen van illegale sites naar legale sites te leiden. Wat er volgens van Bakkum misgegaan is, is dat er grootschalig reclame gemaakt werd. Hierdoor werden allemaal andere groepen mensen die nog niet gokken, verleid om wel te gaan gokken. ‘Daar zit gewoon een heel groot risico aan voor mensen die gevoelig zijn voor verslavingen.’ 

 Het is nog niet mogelijk om te zien of de reclames op korte termijn voor problemen zorgen. Dit komt doordat online gokken pas vanaf 1 oktober legaal is in Nederland. ‘Dat duurt wel even. Je moet eerst gaan gokken en een verslaving ontwikkelen en dan pas moet je hulp gaan zoeken’.  De resultaten zullen pas over een aantal maanden of misschien wel een jaar duidelijk zijn. 

 Volgens van Bakkum moeten de reclames gericht zijn op de doelgroep die al gokt. ‘Volgens mij kan je tegenwoordig door sociale media en internet redelijk goed targeten welke groep je wilt bereiken. Dus dat je je richt op kanalen waar gokkers sowieso al komen, in plaats van dat je grote massa-mediale campagnes inzet. 

 

Financieel 

Naast de verslaving, zit er ook veel geld in een gokverslaving. Hierdoor kunnen financiële problemen ontstaan, omdat de mensen gokken met geld dat ze niet hebben. Van Bakkum geeft een voorbeeld hoe een heel gezin kan lijden onder de gokverslaving van één persoon: ‘Stel dat een man in de familie een gokverslaving heeft en al het geld van het gezin vergokt, dan hebben de vrouw en de kinderen daar vervolgens ook allemaal last van. Zij worden met enorme schulden opgezadeld. Het gaat dus niet alleen om de gokker, ook om de omgeving van de gokker.’ 

Stichting Anonieme Gokkers en Omgeving Gokkers (AGOG), die mensen helpt om te stoppen met gokken, vindt dat gokreclames ervoor zorgen dat gokken genormaliseerd wordt. Het lijkt door deze reclames alsof het volstrekt normaal is en het gewoon erbij hoort om te gokken. Daarnaast wijzen zij erop dat in de Wet Kansspelen Op Afstand staat dat de reclames zich niet mogen richten op mensen van 24 jaar en jonger. Hierover zegt van Bakkum dat de reclames regelmatig voorbijkomen bij voetbalwedstrijden, die ook gekeken worden door jongeren mensen. 

 Keerzijde 

Ook vindt zij dat mensen meer op de hoogte moeten zijn van de keerzijde van gokken. De reclames geven gokken een heel positief imago, terwijl er ook negatieve kanten aanzitten.  

‘Ze zouden de keerzijde ook moeten laten zien en het allemaal wat minder zonnig afbeelden. Er wordt toch een heel succesvol en financieel positief imago getoond op het gebied van gokken, terwijl er ook echt hele donkere kanten aan zitten.’