Nudrat Tahir en Meike Marchand

Het aantal seksbedrijven is in de afgelopen jaren flink afgenomen. Dit blijkt uit een onderzoek van Pointer. Van de 1350 bedrijven zijn er inmiddels nog zo’n 250 over.  Volgens exploitanten is het vaak niet meer rendabel om een erotische winkel of bordeel te starten, want het kost veel tijd en geld om een vergunning te krijgen. 

“Een fysieke sekswinkel is onmisbaar”, zo zegt Aldo* , eigenaar van de sekswinkel – en bioscoop Cupido in Eindhoven. “In een winkel heb je een bepaalde discretie wat je online juist niet hebt. Veel klanten hebben kinderen in huis. Zij zijn bang dat de pakketten in de handen van de kinderen of de buren belanden. Mensen willen dat niet.” Wat ook een rol speelt, is het persoonlijke advies. “Je krijgt hierbinnen het juiste advies. Online is dat niet het geval. Ze zetten wel neer dat een bepaald product het best verkochte product is, maar dat is gewoon het product waar ze de meeste marge op ontvangen. Daarbij is online bestellen ook online betalen. Mensen betalen liever met cash, want op zo een manier valt er niet te achterhalen waar je je geld aan hebt uitgegeven. Het is een andere vorm van discretie; het is vertrouwelijker. Ik verkoop ook veel DVD´s, omdat er mensen zijn die niet getraceerd willen worden via hun computer. Wij hebben geen merknamen op onze tasjes staan. Online worden er vragen gesteld: je adres of je bankrekening. Hierbinnen niet.” 

Taboe

Volgens Aldo heerst er een stigma op de sekswinkels. “Het is nog steeds een taboe. Desondanks zijn er genoeg mensen die binnenstappen. Het is even een drempel over, maar zodra je binnenstapt, is er niemand die jou beoordeelt. Mensen halen toch liever hier hun condooms en glijmiddelen dan bij een Etos, want daar wil je niet in de rij staan met die producten in je handen. Hier kijkt niemand je raar aan als je dat doet. Tuurlijk, je hebt klanten die even om hun schouder kijken voordat ze binnenkomen. Maar dat zijn er niet veel.”

Seksbedrijven door jasmine T.

Volgens de nachtburgemeester van Eindhoven, Siem Nozza, is de samenleving nog steeds té conservatief als het gaat om seks. Ook jongeren. “Ik geef ook les aan studenten tussen de 18 en 25 jaar oud. Praten over seks is toch een soort blok. Uiteindelijk heeft iedereen seks hoor! Het is een belangrijk onderdeel van het leven, vind ik. Jongeren leren via internet over seks. Dan denk ik: loop een sekswinkel binnen en stel hier je vragen. De meesten hebben hun seksuele voorlichting op basis van pornografie die ze zelf opzoeken. Dan gaat er toch wat mis.”

Dan bel je de gemeente om hulp, zegt het vrouwtje: ‘start een webshop’

Anonimiteit

Wat ook mis kan gaan, is de anonimiteit bij zowel de online als de fysieke seksshops. Wat betekent die anonimiteit voor ons seksleven?

Corona

Het is niet de online concurrentie die ervoor heeft gezorgd dat Aldo minder klanten in zijn winkel heeft. “Deze zaak zit hier al meer dan 35 jaar,  ik ben nu 3 jaar de eigenaar. Voor corona hadden wij niet veel last van verminderde aankopen. Na corona, na die eerste sluiting, merkten wij eigenlijk dat het slechter ging. Het had ook te maken met het feit dat andere evenementen geannuleerd werden. Denk hierbij aan erotische evenementen of de sekswerkers. Zij halen ook hun spullen in onze winkel. Als dat niet doorgaat, verkopen wij ook niet. Dus het is een domino – effect. Wij merken meer van de corona – crisis dan de online concurrentie. December was altijd de beste maand. Mensen haalden bij ons de producten om een spannende kerst te hebben.” De dag voordat de lockdown inging en alle niet – essentiële winkels moesten sluiten, had ook Aldo het druk. “Die zaterdag wist iedereen: het gaat zondag dicht. Nou, er stond niet alleen een rij voor de Rituals, hoor. Ook hier binnen kwam iedereen nog de laatste dingetjes halen.”

Nu mag hij blij zijn met één of twee bestellingen op een dag. “Er komen hier normaal gesproken dertig tot veertig man binnen. Nu mag ik blij zijn als mijn vaste klant hier iets komt ophalen. Alles wat we kunnen verkopen, willen we verkopen, want call & collect mag gelukkig nog wel.” Om in deze corona – crisis een webshop te starten, ziet hij niet zitten. “De kosten lopen gewoon door. Dan bel je de gemeente om hulp, zegt het vrouwtje: ‘start een webshop’. Ja, dat wil je niet als winkelier. Anders heb je toch geen winkel?  En alsof een webshop zo makkelijk op te starten is. Los van de investering die het je kost, willen wij mensen gewoon fysiek te woord staan en helpen.” Het voordeel is nu wel dat de kerstinkopen van Cupido, in tegenstelling tot die van de horeca, niet bederven. “Dat is nog een lichtpuntje in deze tijd: wij kunnen onze kerstinkopen nog bewaren tot volgend jaar.”

*De eigenaar wilde niet met zijn echte naam worden vermeld in het artikel. De echte naam van de eigenaar is bekend bij de redactie.