Door Mara van Beers, Naomi Patty en John Ojo

Na de lange zoektocht naar het nieuwe K3’tje, is op 27 november de Nederlandse Julia Boschman verkozen tot winnares van ‘K2 zoekt K3’. Een week geleden verscheen dan ook het nieuwe album waar Julia schittert als kersvers K3 lid. Al ruim 20 jaar is K3 in staat er voor te zorgen dat zowel kinderen als volwassenen helemaal los gaan op de muziek, maar hoe komt het nu eigenlijk dat K3 na al die jaren nog steeds zo razend populair is?

K3 staat ongetwijfeld op iedereens netvlies gebrand; iedereen heeft ooit in zijn of haar leven wel eens naar hun muziek geluisterd. Met Julia erbij maakt dit de 4e samenstelling van de meidengroep.

Loopbaan K3

Door mee te gaan met de tijd en snel in te spelen op technologische- en muzikale veranderingen blijft K3 erg actueel in de wereld van de jongeren. Velen uit deze doelgroep waren nog niet eens geboren toen K3 – die eerst debuteerde onder de naam ‘Mascara’ – maar het blijft een iconische meidengroep die iedereen kent. In de afgelopen 20 jaar is er een hoop gebeurd omtrent K3. Om dat wat overzichtelijker te maken kun je hieronder de tijdlijn bekijken.

Tekst gaat verder onder de tijdlijn

Hoe word je zelf een K3’tje?

Tijdens de zoektocht naar het nieuwe K3’tje, moesten de kandidaten zelf een bootcamp doorlopen. Hier kregen ze bepaalde opdrachten die ze uit moesten voeren. In Antwerpen op de Meir is nu een heus K3 bootcamp in de ‘Story Studio’ van Studio 100. Hier kun je je voor een uurtje helemaal onderdompelen in de wereld van K3 en voelt het even alsof je een écht K3’tje bent.

Tekst gaat verder onder de video

K3 voor jong en oud
Is K3 alleen bedoeld voor jonge kinderen? Volgens muziekexpert Bram van den Berghe niet.
Hij is muziekscout bij ‘musicpromotor House of Entertainment’. Ook werkte hij jarenlang samen met K3. Dit varieerde van live-optredens tot promotie. “K3 is een sterk, muzikaal, commercieel en herkenbaar product geworden. Dit staat als een huis,” zegt de muziekscout.
“Ze zijn heel goed in het inschatten van hun publiek. Daarbij maakt het niet uit of het om de jeugd gaat, of wat oudere aanbidders. Ze zorgen voor herkenbare melodietjes, die blijven hangen bij de fans. Dat hebben de meiden en hun management heel goed gedaan. Zelfs mijn eigen dochter is fan van K3”, zegt Van den Bergh.
Isabelle is het daar roerend mee eens. Het vijftienjarig meisje is al haar hele leven lang fan van de K3’tjes. In de onderstaande visual lees je hier meer over.

Tekst gaat verder onder de visual

Marco de Koning is perswoordvoerder van productiemaatschappij Studio 100. Hij werkt al sinds 2000 samen met de zangeressen en hij beaamt het verhaal van Isabelle. “Veel fans groeien met de groep mee. Kijk naar Julia bijvoorbeeld, die zegt altijd: ‘Je kan worden wat je wilt’.  Zij is namelijk al jarenlang fan en wilde altijd al lid van de groep worden en dat is nu dus gelukt: haar droom is werkelijkheid geworden”, zegt De Koning.

In twintig jaar tijd hebben de zangeressen van K3 internationaal meer dan vier miljoen platen verkocht. Dit blijkt uit diverse berichten van de Belgische productiemaatschappij Studio 100. Naast het zingen zijn de dames ook op de Nederlandse en Belgische televisie te bewonderen. Hierbij kun je denken aan films zoals K3 Love Cruise en K3 Dans Van De Farao.

Toekomstperspectief
Vormen de wisselingen in de wacht een probleem voor de toekomst van K3? De meidengroep verandert nu al voor de vierde keer aangezien de negentienjarige Julia Boschman ex-lid Klaasje Meijer vervangt. Volgens perswoordvoerder De Koning is dit geen enkel probleem. Zo vertelt De Koning dat de fans blijven hangen door fijne teksten, goede muziek en de uitstraling. ”De nieuwe K3-single ‘Waterval’ loopt als een trein. Daar zijn we erg blij mee,” zegt hij. Ook geeft hij aan dat K3 herkenbaar blijft door het instant houden van de iconische roodharige, zwartharige en blondine.

Een K3’tje worden gaat niet zonder slag of stoot. Je moet niet alleen kunnen zingen en dansen, maar je moet ook kunnen acteren en een beetje leuk op de foto kunnen staan. Binnen deze generatie is K3 zo’n iconische groep dat het bijna niet meer weg te denken is. De meidengroep zal – zelfs wanneer ze niet meer bestaan – nog steeds ronddansen in vele huishoudens in Nederland.