Vrijdag 14 januari kondigt het kabinet wellicht versoepelingen aan voor het hoger onderwijs en de mbo’s. Dat de scholen nu nog gesloten zijn brengt niet alleen maar nadelen met zich mee voor studenten. Voor de beelddenkers van de samenleving kan het juist ook voordelen bieden.

Beelddenkers zijn mensen die een andere manier van informatieverwerking hebben. Ze hebben een andere manier van denken dan de meeste andere mensen. Onder de noemer beelddenkers valt hoogbegaafde mensen, hooggevoelige mensen, mensen met autisme en mensen met ADHD of ADD. Één op de vijf mensen is een beelddenker.

Voordelen

Beelddenkers zijn snel overprikkeld, met name de mensen die autisme hebben. Fysiek onderwijs kan daarom al snel teveel prikkels opleveren. Beelddenkcoach Natasja Esmeijer vertelt hoe dat zit: “Alleen het aanwezig zijn op school kost al veel energie. Die energie die ze daaraan verbruiken kunnen zij niet in hun leerproces steken.” Voor deze groep studenten biedt online les dus een uitkomst. Zij krijgen minder prikkels binnen en kunnen ze beter aan school werken.

Studente Meeke van de Ven sluit zich hierbij aan. Zij heeft ADD en volgt haar opleiding nu ook vanuit huis. “Qua prikkels is het een stuk fijner voor mij. Wat ik wel merk is dat fysiek school ervoor zorgt dat ik sneller gemotiveerd ben, omdat je in contact bent met anderen”, vertelt Meeke. “Thuis is het wat lastiger om me daartoe te zetten.”

Nadelen

Waar voordelen zijn, zijn ook nadelen. Online les werkt niet voor iedere beelddenker even goed. Thuis is er meer sprake van afleiding door de omgeving. Esmeijer vertelt dat beelddenkers alles om hen heen snel belangrijk vinden. Hierdoor komt er veel informatie binnen, waardoor het lastig is om te concentreren op dat ene schermpje waar je geen interactie hebt. “In een klaslokaal kun je nergens anders heen. Daar moet je wel opletten”, aldus de beelddenkcoach.

“Online les zie ik niet echt als school. Voor mijn gevoel ben ik niet echt aanwezig”, vertelt studente Kahdra Kleij. “Ik heb ADHD en kan me beter hyperfocussen als ik meer prikkels heb. Daarnaast vind ik het fijn om school en privé gescheiden te houden. Als ik op mijn eigen kamer ga leren, dan kan ik me heel slecht focussen. Ik zoek voor schoolwerk daarom een andere plek om mijn werk te doen.”

Ook studente Ylva Verbeek geeft aan moeite te hebben met de huidige sluiting van scholen. Zij heeft ADD en mist de structuur en discipline die je in het fysieke onderwijs wel hebt. “Ook sociaal vind ik het heel lastig. Ik mis nu vooral het contact met de docenten en medestudenten”, vertelt Ylva.

Hoop en onzekerheid

Voor studenten zijn de scholen nog steeds gesloten en volgen zij lessen online. Volgens Esmeijer is het moeilijkste aan de hele situatie dat de hoop afneemt en de onzekerheid toeneemt. “Een mens kan heel veel hebben. Het brein is heel flexibel en kan zich prima aanpassen, maar daar zit een grens aan”, aldus Esmeijer

Er is veel onduidelijkheid over wat nou wel of niet open gaat. Esmeijer legt uit wat die onzekerheid met ons doet: “Die onzekerheid maakt dat je gaat twijfelen of je het nog wel volhoudt. Veel mensen hebben de draad het afgelopen halfjaar weer opgepakt. Dat kost veel energie en dan word je weer teruggetrokken door een nieuwe lockdown. De klap komt dan dubbel zo hard aan.”

Hybride onderwijs

Het online onderwijs heeft ook goede dingen gebracht. Hybride onderwijs zou wel eens de toekomst kunnen zijn. Dit houdt in dat er de mogelijkheid is om een les zowel fysiek als online te volgen. Volgens Esmeijer moet het een vast iets in het onderwijs worden. Voor studenten liever niet fysiek naar school gaan kan dit echt een oplossing zijn. Zo kunnen zij toch de lessen volgen en lopen zij geen achterstand op.

Ylva ziet een vorm van hybride onderwijs wel zitten: ”Elke dag fysiek onderwijs is voor mij heel zwaar door alle prikkels. Het lijkt mij heel prettig om hybride onderwijs te hebben en dat mensen daarin zelf keuzes kunnen maken en weten wat voor hen het beste is.” Volledig overgaan op online les is volgens Esmeijer geen optie. De beweging en interactie heb je nodig. Ook mensen met autisme hebben behoefte aan sociaal contact en beweging in een groep. “Het is misschien niet zo makkelijk, maar die behoefte is er wel”, zegt de beelddenkcoach.

Contact

“Of je nou een beelddenker bent of niet, om de lockdown zo goed mogelijk door te komen is het belangrijk dat je toch probeert het contact zoveel mogelijk op te zoeken met medestudenten”, zegt Esmeijer. “Zet je laptop open en videobel met elkaar. Zo kun je toch samen studeren. Op deze manier kun je elkaar motiveren om aan het werk te blijven”, geeft Esmeijer mee als tip.