Cem Bolukhasi is aangekondigd als nieuwste coureur in de Formule 2. Bolukhashi was eerder actief in de esport ‘simracen’ en stapt nu over naar de professionele autosport. Bolukhashi is niet de eerste simracer die de overstap maakt. De Nieuwsredactie zocht uit welke kansen het simracen biedt.

Voor het Formule 2 seizoen van dit jaar is de Turkse coureur Cem Bolukbasi aangekondigd als nieuwe coureur voor het charouz-team. Bolukbasi reed hiervoor als simracer en de furore die hij in deze klasse maakte gaf hem in 2019 de mogelijkheid om naar de gt4 autoklasse over te stappen. Nu krijgt Bolukhasi dus ook de kans om in de opstapklasse van de Formule 1 mee te rijden. Een aantal jaar geleden kreeg ook de Nederlander Rudy van Buren deels door zijn talent in het virtuele racen de kans om mee te rijden in de Duitse Porsche Carrera Cup.

Virtueel racen
Simracen is het rijden op gesimuleerde circuits door middel van computerprogramma’s. Je hebt hier verschillende programma’s voor. De meest toegankelijke is de F1 game die door codemasters elk jaar wordt uitgebracht. Er zijn echter ook programma’s die een stuk realistischer zijn waarmee onder andere echte formule 1 coureurs als Max Verstappen mee trainen. Dat simracen alleen maar een beetje gamen zou zijn, is allang niet meer het geval. Online worden steeds grotere competities georganiseerd als de virtuele 24 uur van Le Mans dit weekend, waar Verstappen ook aan deelneemt. Succesvol zijn in deze klasses kan je ook veel opleveren. Zo verdiende Jarno Opmeer, wereldkampioen van het virtuele Formule 1 seizoen vorig jaar, al meer dan 200.000 euro met het simracen volgens esportsearnings.com.

De nieuwe weg naar de top?
Simracen lijkt dus een goede weg naar de top van de autosport als je de verhalen van Bolukhasi en Van Buren moet geloven. René Hoogterp, voorzitter van de Nederlandse Simracing vereniging vertelt dat dit toch iets anders ligt. “Het klopt dat de grens tussen Simracen en het echte werk steeds meer aan het vervagen is. Het is echter niet zo dat je zonder in het echt geracet te hebben, met enkel simracing de hoge klasses kunt bereiken. Er komt in het echt gewoon veel meer bij kijken”, meent Hoogterp. “Je kunt bijvoorbeeld denken aan de krachten die een echte raceauto op je lichaam uit oefent. Maar ook zijn je racevaardigheden niet alles bepalend bij teams. Het geld en de sponsoren die je met je mee neemt naar een team zijn ook belangrijk. Dat sponsorgeld wordt eerder beschikbaar gesteld voor karters bijvoorbeeld.”

Het Simracen in de toekomst
De online competities in deze tak van esport worden steeds groter en populairder. De virtuele 24 uur van Le Mans is misschien wel de grootste virtuele race van het jaar. Team Redline is één van de teams die meerijdt. Management Team Redline deelt hun toekomstverwachting van de sport. “De competities zullen groter worden, de belangen zullen groter worden en de commerciële teams zullen steeds groter worden”, vertelt Kerkhofs. “Dit zagen we de afgelopen jaren al gebeuren, maar we zitten denk ik nog echt aan het begin van die groei. Dit zorgt ervoor dat steeds meer mensen betrokken raken en dat is een garantie voor succes voor de sport natuurlijk.”