De Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) start met het onderzoek naar de laatste race in Abu Dhabi. Tijdens de laatste ronde zouden er fouten gemaakt kunnen zijn met betrekking tot het weghalen van de safety car. De resultaten zullen kort voordat het nieuwe seizoen begint, bekend worden gemaakt. Dit kan resulteren in verandering van de spelregels.

Op 12 december was te zien hoe Max Vertappen in de laatste ronde de winst van de race en daarmee de wereldtitel van Louis Hamilton afpakte. Dat was deels te danken aan een crash van de Canadese Nicholas Latifi. Een safety car werd de laatste rondes voor de finish ingezet. Dat resulteerde in Verstappen die de afstand tussen hem en Hamilton verkleinde en een bandenwissel die waarvan Verstappen kon profiteren. Mercedes was het er niet mee eens en tekende zelfs twee protesten aan. Die protesten zijn verworpen maar de FIA zet nu wel dit onderzoek in.

Betekenis
Wat houdt dit onderzoek nou in? De FIA zal een diepgaande analyse doen op de slotrace van afgelopen seizoen. Er zal worden gesproken met alle teams en coureurs. Dit wordt gedaan door de nieuwe voorzitter van de FIA; Mohammed Ben Sulayem.

Formule 1 analist, Jan Lammers schijnt zijn licht op de situatie.
“De wedstrijdleider heeft nou eenmaal de autorisatie om beslissingen zelf in te mogen vullen. Er is een besluit om de race niet achter de safety car uit te laten rijden. Dat zal iedere racefan de wedstrijdleider denk ik toejuichen.” Lammers stelt dat in dat kader de beslissingen onorthodox zijn. “Maar als je je niet laat hinderen door kennis dan is het op zekere mate wel eerlijk om het ze die laatste ronde uit te laten vechten.”

“Als ik het objectief bekijk; dan zou je kunnen stellen dat Hamilton is benadeeld. Welke proportie mag ieder voor zichzelf uitmaken. Maar bij de race in Silverstone had Hamilton een voordeel. Als je de laatste ronde van het seizoen meeneemt met de rest van het seizoen, dan denk ik dat dit allemaal wel meevalt.”

Gevolgen
Formule 1 fans niet getreurd want de wereldkampioenstitel wordt niet van de Limburgse coureur afgepakt volgens de FIA. De gevolgen die dit onderzoek kan hebben betrekken zich vooral op de regels. Er kunnen bijvoorbeeld nieuwe regels ontstaan en een strengere controle of die regels door de wedstrijdleiding wordt gehanteerd.