Waar de mode-industrie vooruitgang boekt in het verduurzamen, blijven de arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken slecht. Kledingarbeiders krijgen te weinig loon, werken in gevaarlijke omstandigheden en worden geïntimideerd en gediscrimineerd.

Schone Kleren Campagne (SKC) is een Nederlandse organisatie die opkomt voor de rechten en de positie van kledingarbeiders. Dit in samenwerking met vakbonden, mensenrechtenorganisaties en vrouwenrechtenorganisaties.

Probleem

Het grootste probleem dat speelt in de kledingindustrie zijn de lage lonen. “Onze inschatting is dat 99% van de kledingarbeiders geen leefbaar loon verdient. Ze verdienen niet genoeg loon zonder enorme overuren te maken”, vertelt Wyger Wentholt, persvoorlichter van SKC. Arbeiders krijgen zo weinig loon dat zij geen geld hebben voor de basisbehoeften. Denk hierbij aan scholing voor kinderen, medicijnen en vervoer naar het werk.

Niet alleen in de Aziatische kledingindustrie liggen de lonen laag, er is sprake van een wereldwijd probleem. “In rijke landen is de toestand iets beter, maar ook daar komen misstanden voor. Ook in Midden- en Oost-Europa liggen de lonen veel te laag”, vertelt Wentholt. “De kale basisbehoeften kunnen wereldwijd niet worden verdiend in een werkweek.”

Oplossing

Kledingmerken bepalen hoe de kledingindustrie eruit ziet. Zij hebben de meeste macht en bepalen ook hoe het eraan toegaat bij de fabrikanten. Volgens Wentholt is het probleem met goede wil en hulp van de overheid op te lossen. De overheid kan invloed hebben op de kledingmerken, die zelf vooral uit zijn op winst en winstmaximalisatie.

“Niks is wat dat betreft perfect. Het is lastig om als individu mee te helpen aan de verbetering van de kledingindustrie als het gaat om het kopen van kleding”, vertelt Wentholt. Hij geeft aan dat mensen het beste hun steun kunnen bieden door mee te doen aan acties en campagnes die gaan over de verbetering van de industrie. Wentholt: “Op die manier is in onze ervaring de grootste impact te maken.”