TikTok is de ideale plek om producten te adverteren. Met ruim een miljard actieve gebruikers behoort het vooral onder jongeren tot populairste platform van het moment. Bekende bedrijven beginnen een account op TikTok, jonge TikTok-creators worden benaderd om producten te adverteren en ook voor ondernemers is het de toekomst.

Bedrijven maken vaak gebruik van ‘content creators’, ook wel ‘influencers’ genoemd, om hun producten te promoten. Influencers hebben veel volgers en de filmpjes die ze maken op TikTok worden goed bekeken. Voor bedrijven is het dus aantrekkelijk om deze mensen te betalen om producten te adverteren in hun filmpjes waar honderden, duizenden of miljoenen mensen naar kijken.

Samenwerken met bedrijven

Luuk van Leeuwen (22) is acteur en heeft bijna 55 duizend volgers op TikTok. Hij is fan van het platform omdat hij zelf kan bepalen wat voor video’s hij maakt. Dankzij de algoritmes van het platform komen de video’s terecht bij het juiste publiek. Het is volgens hem de perfecte plek om te adverteren omdat je zo makkelijk de juiste doelgroep bereikt. Hij wordt daarom ook regelmatig benaderd door bedrijven. Met TikTok zelf verdient Luuk geen geld, maar met samenwerkingen harkt hij de nodige centen binnen. Ook is hij wat selectiever in de bedrijven waarmee hij wil samen werken omdat hij serieus te werk gaat. “Ik doe niet veel samenwerkingen maar de samenwerkingen die ik wel doe zijn professioneel en mooi. Ik heb een vrij hechte samenwerking met de streamingdienst Amazon Prime.”

“Het is heel gênant als ik van die kleine flutaanbiedingen doe”

Snel veel geld verdienen

De vraag of je daadwerkelijk van TikTok kunt leven hangt af van hoeveel opdrachten je krijgt. “Voor een opnamedag voor Amazon Prime maak ik bijvoorbeeld vijf video’s.” Luuk wordt per video betaalt en vijf video’s in een dag maken betekent snel veel geld verdienen. “Dat is heel fijn, maar dan moet je blijven hopen dat die opdrachten blijven komen.”

De opdrachten die Luuk nu heeft bij Amazon Prime zijn allemaal erg verschillend. “Ik laat bijvoorbeeld op mijn eigen account een product zien, maar wat ik vaker doe is dat ik als presentator op het account van Amazon Prime verschijn.”

Luuk voor Amazon Prime op TikTok

Pakken wat je pakken kan

Luuk heeft een duidelijke mening over creators die alles pakken wat ze pakken kunnen. Hij vindt het belangrijk om met bedrijven samen te werken die bij hem passen. “Er zijn een hele boel platformen waar je als creator jezelf aanmeldt en dan bijvoorbeeld een pak koekjes adverteert. Dat soort platformen letten totaal niet op wie jij bent en dat zijn ook vaak advertenties die niet werken.”

Ook is hij zich erg bewust van wie zijn doelgroep is. Hij ziet zijn volgers op TikTok niet als potentiele klanten aan wie hij producten wil verkopen, maar eerder als een soort familie met dezelfde humor. “Het voelt een beetje als bedrog als ik producten ga adverteren en dat niet aan ze vertel. Daarom doe ik veel liever grote serieuze opdrachten.”

Bedrijven op TikTok

Bedrijven zoals Duolingo en RyanAir zijn inmiddels populaire accounts op TikTok met veelbekeken video’s. Zo heeft Duolingo 2.3 miljoen volgers en RyanAir een ruime 1.5 miljoen volgers. Deze bedrijven spenderen veel aandacht aan de jongere doelgroep en weten ze via TikTok goed te bereiken. Ze maken video’s die slaan op de laatste trends waardoor bedrijven zich populairder maken onder jongeren. “Je merkt dat er een shift gaande is waarin bedrijven de informelere kant opzoeken om die connectie met het jonger publiek aan te gaan. Het gaat bedrijven niet zo zeer om veel geld verdienen met de video’s die ze maken, maar vooral om de aanwezigheid. TikTok voelt voor veel bedrijven nog als nieuw en ze willen niet de boot missen,” aldus Luuk.

RyanAir op TikTok

Adverteren op TikTok

Mart Boon (19) is een jonge ondernemer en verkoopt zoals hij het omschrijft producten met een wow-factor. “Ik probeer impulsaankopen te stimuleren. Dit doe ik door producten aan te bieden in een lagere prijsklasse.” Mart heeft voorheen ook geadverteerd op Facebook en Instagram, maar Tiktok blijft voor hem de beste optie vanwege de lage kosten.

“Een bezem zou ik bijvoorbeeld niet kunnen verkopen, maar een lamp die je kamer verandert in een sterrenhemel wel”

“Het is de kunst om zo dicht mogelijk bij de stijl van TikTok te blijven terwijl je een product aanprijst.” Het is volgens hem ook belangrijk te weten welke video’s op TikTok populair zijn en veel views krijgen. “De producten moeten wel in het plaatje passen. Een bezem zou ik bijvoorbeeld niet kunnen verkopen, maar een lamp die je kamer verandert in een sterrenhemel wel.”

Prijs

De kosten van het adverteren op Tiktok zijn verschillend. Om een goed beeld te krijgen van de prijs wordt er gekeken naar CPM, prijs per duizend views.  “De prijs die je betaalt op TikTok ligt op dit moment het laagst. Je betaalt rond de 3 tot 6 dollar voor een advertentie. Bij Facebook was dat 8 tot 12 dollar. Eind 2020 was er zelfs een tijd dat ieder bedrijf dat zich aanmeldde een gratis advertentiebudget kreeg van 2300 dollar.

Er komen echter wel meerdere dingen bij kijken als je wilt adverteren via TikTok. De CPM ligt namelijk een stuk hoger in de populaire maanden zoals bijvoorbeeld december. “De CPM gaat ook omhoog als je adverteert in een populaire niche. Als er meer adverteerders zijn voor hetzelfde product gaat het je meer kosten. Je kunt wel concluderen dat TikTok een vrij goedkoop platform is om op te adverteren,” aldus Mart.

Efficiëntie

Mart vult aan dat de hoeveelheid dat hij daadwerkelijk verkoopt relatief laag ligt. “Ik denk dat dat komt omdat mensen die TikTok gebruiken een korte concentratieboog hebben. Er komen veel mensen op je webshop terecht, maar het percentage dat daadwerkelijk besteld is vrij laag.” De vraag waarom Mart dan toch adverteert via Tiktok is simpel te beantwoorden: het is vrij goedkoop, hij bereikt makkelijk de juiste doelgroep én hij weet veel mensen te bereiken.