Forze, het raceteam van TU Delft, onthulde vanavond haar negende versie van waterstofraceauto’s. De Forze IX moet de mogelijkheid bieden om het op te nemen tegen brandstofauto’s op het hoogste niveau, de GT-klasse. Het zal de eerste waterstofauto op dit niveau zijn.   

2,5 jaar heeft een team van dertig studenten en dertig parttimers gewerkt aan de nieuwste versie van TU Delfts waterstofraceauto. “Onze onthulling is de start van de productiefase. Nu is het tijd om te testen”, vertelt Roel Breure, teamlid van Forze. “Op papier weten we dat het werkt, maar we moeten er nu voor zorgen dat het compleet veilig en efficiënt is. Als dat geregeld is, kunnen we meedoen aan de echte races. We doen dit al vijftien jaar. Alle kennis die in die jaren is opgedaan dragen we mee, dus ik verwacht dat het goed gaat komen.”

In die vijftien jaar heeft de raceauto van Forze veel vooruitgang geboekt:

(Foto Forze I: Richard van t Hof, wikicommons) (Foto Forze IX: Hexashots)

De raceauto moet ergens voor de zomer klaar zijn, maar er zijn geen harde deadlines. Dat heeft ook een rede. “Dit gebeurt allemaal op vrijwillige basis, niemand van ons krijgt betaald”, zegt Breure, “We doen dit met plezier, want je krijgt niet vaak de kans om aan dit soort projecten te werken. Het uiteindelijke doel is om mee te doen aan langeafstand races, zoals de 24 van Le Mans. Een verre stip op de horizon, maar we werken ernaartoe.”

Wil je de onthulling zelf nog bekijken? Klik dan hier.