Dieuwertje Vorstenbosch van Lokale Zaken Tilburg ziet in elk probleem een oplossing. Zo steunt ze Tilburgse ondernemers met haar initiatief  ‘Het Tilburgs Corona-Wandeltje’.

Toen de meest recente lockdown werd aangekondigd, kreeg Dieuwertje Vorstenbosch meteen weer nieuwe ideeën. Ze merkte dat veel mensen aan de wandel gingen tijdens lockdowns, dus besloot ze daarop in te spelen. Vorstenbosch is zelf op pad gegaan door Tilburg met pen en papier en heeft toen de beste route uitgestippeld.

Dieuwertje Vorstenbosch, Lokale Zaken Tilburg Foto door: Naomi Patty

Het Tilburgs Corona-wandeltje’, die is opgedeeld in drie delen, gaat langs verschillende gebieden in Tilburg. Deze route is er niet per se een die de meeste inwoners zelf zullen kiezen, vertelt Vorstenbosch. De wandelaar mag helemaal zelf bepalen wat het begin- en eindpunt wordt en gaat zo langs lokale zaakjes, bekende gebouwen en verschillende monumenten door de stad.  

De hele wereld in de fik

Vorstenbosch was tijdens de eerste lockdown in 2020 nog eigenaresse van Dwars Hotdogbar. Samen met medewerker Jelle van den Hurk en een aantal andere medewerkers ontstond het idee om iets te doen voor de lokale ondernemers in Tilburg. Vorstenbosch vertelt: “Wij konden gewoon nog steeds open blijven met bezorgen en afhalen, terwijl eigenlijk de hele wereld in de fik stond. Dus wij dachten bij onszelf hoe het kan dat wij nog redelijk onze boterham kunnen verdienen.” In samenwerking met verschillende lokale ondernemers ontstond de actie ‘moederdagpakketjes’. Dit bleek een groot succes te zijn en hierna volgden nog andere acties

Enthousiasme bij ondernemers

De lokale horecazaken die deelnemen aan het Tilburgs ‘Corona-Wandeltje’ zijn razend enthousiast over dit idee. Meerdere ondernemers vertellen dat het initiatief ook erg goed is voor hun zaak, omdat ze veel nieuwe gezichten zien. Zo vertelt Olaf Bredo, eigenaar van Porto Koffie en IJs, dat er veel wandelaars voorbij komen die nog nooit in zijn zaak geweest zijn, of er nog nooit van gehoord hadden. “Het zijn toch de wat kleinere koffiezaakjes die deelnemen, dus al die wandelaars die normaal nooit langs zouden komen, zijn heel goed voor de naam!”, vertelt Bredo. 

Lynn van Locals zegt super blij te zijn met het initiatief en dat zij eraan mee mogen doen. Lynn: “Onze naam is natuurlijk Locals, dus wij werken met heel veel lokale leveranciers en dat overlapt elkaar wel een beetje.” Locals begon tijdens de eerste lockdown meteen met het to-go concept en het thuisbezorgen. Op die manier konden zij snel schakelen. Toch mist ze wel de gezelligheid die er normaal in de zaak is met alle gasten. 

Ook Floris van Kempen, mede-eigenaar van Stoom 013, is erg positief over het initiatief. “Ik denk ook dat het de mogelijkheid geeft voor mensen die niet uit zichzelf dat wandelingetje gaan maken, om dat toch te doen. Ik zie ook wel dat het mensen echt goed doet om er even tussenuit te zijn en misschien ook juist even een ander plekje te bezoeken dan je normaal gesproken kent”, zegt van Kempen.

Lekker doordraaien

De heren van zowel Dwars Hotdogbar als De Ontbijkeuken, Yorick van de Ven en Derk van de Sande, zijn vorig jaar midden in een lockdown gestart met hun onderneming. Bij het starten van hun onderneming zagen ze de omstandigheden juist als kans in plaats van een belemmering. “Wij kunnen lekker doordraaien en we zijn echt blij, maar je mist de gezelligheid en dat spontane, vertelt van de Sande.

Van de Ven over het initiatief van Lokale zaken: “Als Dwars Hotdogbar zijn wij niet per se een koffiecorner, maar omdat wij ook van De Ontbijtkeuken zijn, zijn wij een partij die wel in koffie specialiseert. Daarom wilden wij graag meedoen met deze actie. Van de Sande vult aan: “Eigenlijk zijn we een soort concullega’s, maar zo werk je indirect toch samen. Dat is ook de kracht van Tilburg: het samen doen en laten zien dat wij er samen iets van kunnen maken.”

In de fotoreportage zijn een aantal van de plekken te zien, waar de wandeling langsgaat.