Doordat er geen supporters aanwezig mogen zijn beginnen steeds meer sponsoren van de Olympische Spelen te twijfelen. “Sponsoren die geïnteresseerd waren in het sponseren van de Olympische Spelen haken nu af”, merkt sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake.

De kosten van de Winterspelen komen uit op minimaal 15,3 miljard euro. De sponsoren zijn de grootste geldschieters van de Spelen. De afwezigheid van supporters en eerdere discussies over mensenrechten in China brengt sponsoren echter aan het twijfelen.

Terugtrekken of doorpakken

Bij Double M, een bedrijf dat sponsoren en atleten aan elkaar koppelt, merken ze dat lege stadions er niet voor zorgen dat sponsors afzien van een samenwerking met een atleet. “Bedrijven willen nog steeds graag atleten sponseren. Sponsoren haken niet af omdat er geen supporters aanwezig zijn. Zij willen over twee weken, wanneer de Spelen beginnen, kunnen zeggen dat zij een Olympisch atleet ondersteunen. De aandacht via tv en social media is namelijk ook groot”, geeft oprichter Joeri van Thiel aan.

Sponsoren die het evenement sponseren in plaats van een atleet hebben het lastiger. Veel van hun betaalde de Olympische Spelen zodat hun producten door supporters op de tribune werden vastgehouden. De afwezigheid van supporters is voor hen een groot probleem.

Ook Van den Wall Bake ziet dat de invloed van afwezige supporters een groot effect heeft op geldschieters van de Olympische Spelen. Toch verwacht hij niet dat zij zich zullen terugtrekken: “Het is voor sponsoren niet alleen een investering voor nu, maar ook voor de toekomst. Als Coca-Cola zich zou terugtrekken, wat ze overigens nooit zullen doen, neemt Pepsi de volgende dag hun plek in. Nieuwe bedrijven zullen echter niet instappen. Daar hangen nu teveel risico’s aan. Het bedrag wat zij er nu in stoppen hebben ze niet na de Olympische Spelen van 2021 alweer terug verdiend.”

Rule 40

Het Nederlands Olympisch Comité (NOC) heeft zes grote sponsors: Lotto, DSM, Randstad, NS, Unilever en Ernst & Young. Zij mogen als enige Nederlandse bedrijven de olympische ringen combineren met hun eigen logo. Zij betalen hier ruim een miljard voor per jaar.

Andere bedrijven mogen de Olympische Spelen niet linken aan hun eigen organisatie, de zogenoemde rule 40 van de Nederlands Olympisch Comité en de Nederlandse Sport Federatie (NOC*NSF).

Van Thiel merkt dat door de invoering van rule 40 het voor sponsoren nog interessanter is om atleten te sponseren. “Deze Olympische Winterspelen mag een sponsor een x aantal berichten plaatsen, zolang er niet gerefereerd wordt naar de Olympische Spelen. Een atleet mag op social media wel zeggen ‘ik wil deze sponsor bedanken voor de steun de afgelopen jaren’, maar mag daar niet de olympische ringen bij plaatsen. Dat klinkt streng, maar dat is al veel meer dan vier jaar geleden.”