Luchthaven Schiphol gaat zijn tarieven per 1 april ‘gewoon’ verhogen. Dat blijkt uit een zogeheten opschortingsbesluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De KLM, grootste gebruiker van luchtvervoer bij Schiphol, spreekt zich uit over het besluit: “Het is onredelijk, ongepast en onaanvaardbaar” 

KLM-persvoorlichter Gerrie Brand vertelt: “Het is tekenend dat andere luchthavens in Europa, zoals Frankfurt, München, Parijs, Wenen, Zürich en Kopenhagen, hun tarieven in 2022 bevriezen of matig verhogen, maar Schiphol niet. Zij beseft zich niet dat het tijdig herstel van de luchthaven vereist dat haar klanten – de gebruikers –  de tijd krijgen te herstellen van de financiële gevolgen van de coronacrisis en dat de lasten evenredig worden verdeeld.” 

Brand vertelt hoe KLM op 25 november 2021 een bezwaar aantekende bij de ACM, maar tevergeefs. Het bedroeg het besluit van de Schiphol om de havengelden – het bedrag wat betaald wordt door luchtvaartmaatschappijen om gebruik te mogen maken van een vliegveld – in de periode 2022-2024 te verhogen met 9%, 12% en 12%, wat neerkomt op cumulatief 37%. Dit was nodig om hun corona-verliezen (zo’n 1,6 miljard euro) op te kunnen vullen. Het kabinet gaf hier toestemming voor, ondanks de boze reacties van luchtvaartmaatschappijen. “Ze laten ons betalen voor diensten die ze niet geleverd hebben”, vertelde Marnix Fruitema van Barin, de belangenorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, in september in het FD. “Is dit geen misbruik van je positie als monopolist?”  

Moeilijke periode 

Het is geen makkelijke tijd voor luchtvaartmaatschappijen. Vorige maand werd duidelijk dat Lufthansa, de grootste aanbieder van vluchten in Duitsland, in de eerste maanden van dit jaar ongeveer tien procent van haar dienstregeling schrapt, dat komt neer op zo’n 33 duizend vluchten. Om hun start- en landingsrechten zeker te stellen moet het achttienduizend (!) onnodige vluchten uit moet voeren in deze winter. “In de herfst waren we nog aangenaam verrast”, zei CEO Carsten Spohr in een interview met Frankfurter Allgemeine. “Maar vanaf half januari tot en met februari zien we een scherpe daling van het aantal boekingen.” 

Verschil vóór coronatijd (2019) en tijdens (2021) Lennard Vader