Volgens het RIVM zijn er afgelopen week gemiddeld 39.679 Nederlanders positief getest op COVID-19. Dit betekent dat er een hoop mensen in quarantaine zijn gegaan en dus genoodzaakt zijn thuis te blijven. Het is verleidelijk om alle goede voornemens, zoals het populaire ‘meer sporten en bewegen’, achterwege te laten. Toch hoeft een verplichte quarantaine geen reden te zijn om sporten op te geven: fitte lijven en home workouts vliegen je op sociale media om de oren. Personal trainer Kimberly Le Conté zegt hier het volgende over: “Het is goed dat mensen dit doen, maar je moet voorzichtig zijn met de filmpjes die je kiest.”

Emmely Kokshoorn, 22/01/2022

Volgens Le Conté is het dus belangrijk dat je de goede workout video uit kiest: “Cardio video’s kunnen niet zoveel kwaad, dan belast je je spieren niet zoveel. Zodra je dumbells of andere gewichten gaat gebruiken kan het gevaarlijk worden.”

Er kan volgens de personal trainer veel mis gaan door een verkeerde houding aan te nemen tijdens het uitvoeren van een oefening. Hierdoor kunnen je spieren en gewrichten overbelast raken. “Met die blessures kan je erg lang rondlopen, wat natuurlijk heel vervelend is”, vertelt ze.

Verantwoordelijkheid videomakers

Le Conté is van mening dat de videomakers de verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat hun kijkers de workouts veilig kunnen volgen. “Er moet goed aangegeven worden voor welk niveau de video geschikt is om te volgen. Ook moet er door de makers goed uitgelegd worden hoe je een bepaalde oefening veilig uitvoert”, aldus de personal trainer.

TikTok, een app waar filmpjes rond de 20 seconden op worden geupload, is dus niet het meest geschikte medium om workouts op te publiceren. In zo’n korte tijd is het bijna onmogelijk om goed uit te leggen hoe je een bepaalde oefening correct uitvoert.

Welke video’s zijn geschikt?

Toch staat TikTok vol met dit soort video’s. Kimberly Le Conté bekijkt een aantal van deze video’s en beoordeeld zo of ze geschikt zijn voor een quarantaine workout.

Video 1

“Deze oefeningen zijn veel te moeilijk. Dit is echt voor sporters met meer ervaring. Er wordt niet uitgelegd hoe je de oefening moet doen, dus dit is echt voor sporters met meer ervaring. Dat heeft deze sporter er niet bij gezet”, aldus Le Conté. “Bovendien is deze video in de sportschool opgenomen en zou ik deze dus sowieso niet thuis volgen. Je kan hier echt last van krijgen in je knieën. Oefen deze oefeningen dus eerst met een trainer”, voegt ze er aan toe.

Video 2

Dit is een prima workout om thuis te volgen. De oefeningen zijn makkelijk en prima te volgen als beginner”, vertelt de personal trainer. De bank waar op wordt gesport is volgsens Le Conté, voor deze oefeningen, geen probleem. Echter vind ze deze video heel misleidend: “In zeven dagen zie je niet zoveel verandering als dat dit meisje beweert, daar komt veel meer bij kijken dan alleen een home workout.”

 

Video 3

Het is heel jammer dat ze niet vertelt hoe het moet, want het zijn hele goede oefeningen”, aldus Le Conté. Veel meer heeft ze niet aan de video op te merken: “Dit is prima te volgen.” De gewichten maken volgens de personal trainer niet zo heel veel uit. “Dit zijn makkelijke oefeningen dus wanneer je zelfverzekerd genoeg bent over je houding zou je het kunnen proberen”, vertelt ze, “begin dan niet met gewichten van 10 kilo, maar start licht met gewichten rond de 3 kilo”.

Ga voor de sportschool

Wanneer je kan kiezen tussen de sportschool of thuis sporten, is het volgens Le Conté het beste om toch voor de sportschool te kiezen: “In de sportschool heb je mensen om je heen die je in de gaten kunnen houden. Wanneer je een verkeerde houding aanneemt komt er sneller iemand naar je toe om je te helpen een bepaalde oefening uit te voeren of om tips te geven.”

Mocht je nu toch die online workout video’s thuis willen volgen, dan heeft Le Conté een aantal tips: