Een hulplijn van het Rode Kruis foto: ANP/ Robin Utrecht Jip Schrijvers

650 Oekraïense vluchtelingen zijn afgelopen week geholpen door vrijwilligers van het Rode Kruis. Via de WhatsApp-hulplijn stellen de vluchtelingen vragen over zorg en scholing, maar vooral woningen.

Vorige week donderdag ging de Whatsapp-hulplijn open. Inmiddels helpen 33 vrijwilligers van het Rode Kruis de mensen die gevlucht zijn uit Oekraïne en omliggende landen. Dat het druk is, merkt ook vrijwilliger Viola Prissiajniouk. Alle vragen die binnenkomen ‘zijn dringend’, zo vertelt ze. “We zijn nu in shifts gaan werken. Daardoor is het iets minder zwaar.” De geboren Oekraïner krijgt vragen van landgenoten die van plan zijn om naar Nederland te gaan, onderweg zijn of al zijn aangekomen. Vluchtelingen uit de laatstgenoemde categorie heeft Prissiajniouk het vaakst aan de lijn, en dat kan zwaar zijn. “Sommige mensen praten rustig aan de telefoon, maar een aantal zijn in paniek en onwetend. Je krijgt op deze manier echt mee hoeveel ellende er is.”

Bij de hulplijn komen veel vragen binnen over zorg en scholing, maar het vaakst over woningen. “De mensen willen weten waar ze gaan wonen als ze uit de noodopvang zijn. Ze zijn vaak al bezig met hun toekomst hier”, beschrijft Prissiajniouk.

De vrijwilligers werken vanuit huis en de hulplijn is geopend tussen 9.00 tot 21.00 uur.