Veel Nederlanders zullen 12 december 2021 niet snel vergeten. Op die dag werd Max Verstappen namelijk de eerste Nederlandse wereldkampioen in de Formule 1. Het nieuwe seizoen is dan wel begonnen, maar de gekte rondom de sport is er nog steeds. Kaarten voor races zijn niet meer aan te slepen en zelfs op het journaal hebben we het tegenwoordig over ‘Max’.  

Max Verstappen kende dit seizoen een moeizame openingsrace, waarin hij de finish niet haalde. Inmiddels draait de motor lekker, want de wereldkampioen won de tweede race in Saoedi Arabië. Wie de gevechten tussen Verstappen en zijn nieuwe rivaal Charles Leclerc wil zien, moet wel een nieuw abonnement afsluiten. Het oude vertrouwde Ziggo Sport verloor namelijk de uitzendrechten van de koningsklasse aan de Zweedse streamingsdienst Viaplay. 

Afgelopen week werd bekend hoeveel mensen via hun PC of laptop, smartphone en tablet in de maand maart naar Viaplay hadden gekeken.  

Online kijkcijfers Viaplay in de eerste maand 

F1-gekte neemt toe sinds kampioenschap Verstappen: ‘Het is geëxplodeerd’ 

Veel Nederlanders zullen 12 december 2021 niet snel vergeten. Op die dag werd Max Verstappen namelijk de eerste Nederlandse wereldkampioen in de Formule 1. Het nieuwe seizoen is dan wel begonnen, maar de gekte rondom de sport is er nog steeds. Kaarten voor races zijn niet meer aan te slepen en zelfs op het journaal hebben we het tegenwoordig over ‘Max’.  

Max Verstappen kende dit seizoen een moeizame openingsrace, waarin hij de finish niet haalde. Inmiddels draait de motor lekker, want de wereldkampioen won de tweede race in Saoedi Arabië. Wie de gevechten tussen Verstappen en zijn nieuwe rivaal Charles Leclerc wil zien, moet wel een nieuw abonnement afsluiten. Het oude vertrouwde Ziggo Sport verloor namelijk de uitzendrechten van de koningsklasse aan de Zweedse streamingsdienst Viaplay. 

Afgelopen week werd bekend hoeveel mensen via hun PC of laptop, smartphone en tablet in de maand maart naar Viaplay hadden gekeken.  

Infographic met online kijkcijfers Viaplay in de eerste maand 

Nog niet iedereen wist de weg naar de nieuwe streamingsdienst te vinden. Ziggo Sport haalde vergeleken met Viaplay tijdens de openingsrace vorig jaar het dubbele aantal ‘online’ kijkers. Dat blijkt uit de cijfers van onderzoeksinstituut GfK.  

Vergelijking Viaplay en Ziggo Sport in eerste raceweekend het seizoen

Nog niet iedereen wist de weg naar de nieuwe streamingsdienst te vinden. Ziggo Sport haalde tijdens de openingsrace vorig jaar het dubbele aantal ‘online’ kijkers vergeleken met Viaplay. Dat blijkt uit cijfers die deze site na aanvraag van onderzoeksinstituut GfK heeft ontvangen.

 

 

Infographic vergelijking Viaplay en Ziggo Sport in eerste raceweekend het seizoen

“Er moet ook bij worden gezegd dat de online service van Ziggo al voor veel mensen beschikbaar was, indien ze een Ziggo tv-aansluiting hadden”, laat GfK weten in een schriftelijke toelichting. “Voor Viaplay moet er een apart betaald abonnement worden aangeschaft.”   

Een nieuwe zender betekent ook nieuwe commentatoren. Voor menig Nederlander was en is Olav Mol het geluid van de Formule 1. Zijn afwezigheid vormde een groot punt van kritiek op de zender.  

Knuppel in hondenhok

F1-journalist Koen Bakker, die werkt bij Ziggo Sport, vindt het lastig om een oordeel te vellen over Viaplay. “Ik hou er wel van als je zegt: ‘We gooien de knuppel in het hondenhok en gaan het helemaal anders doen’. Ik ga zelf niet oordelen tot de zomerstop.” Als journalist kijkt Bakker ook anders naar de wedstrijden. “Die volg je op je eigen manier. Je bent niet echt bezig met de voorbeschouwing die zij hebben. Ik weet in principe alles wat ze gaan vertellen al.”

Commentator Mol is echter niet helemaal verdwenen. Zijn stem galmt nog door de woonkamers van mensen die kiezen voor audiodienst Grand Prix Radio, waar de races te horen zijn. Samen met online streamingdienst F1 TV harkte Grand Prix Radio zo’n 800.000 bezoekers bij elkaar. 

Fanbeleving

Niet alleen op het gebied van uitzendrechten is er veel gebeurd. Ook qua fanbeleving is er een hoop veranderd. Dat kunnen Michaël Buttner van Racing Centre NL, F1-fanaat Dennis Burgersdijk en journalist Koen Bakker bevestigen.

Dennis Burgersdijk vindt al die nieuwe supporters dus alleen maar mooi. Er zit alleen één nadeel aan. “Ik moet heel snel bij mijn kaartjes wezen, want anders zijn ze weg”, zegt hij lachend. Uit een rondje langs verschillende ticket- en reisbureaus blijkt dat aan kaarten voor races dit seizoen bijna niet meer te komen is.