ANP/ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Gemaakt: Pepijn van Oirschot en Ties Bodde

Een kwart van de musea in Nederland dreigt dit jaar in de financiële problemen te komen, meldt Museumvereniging aan ANP. De belangrijkste reden: een stuk minder bezoekers door de coronapandemie. Volgens Madelon Simons, docent kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, moeten jongeren veel meer betrokken worden bij musea.  

Vooral voor musea die hoofdzakelijk gefinancierd worden door de gemeente, dreigt financiële malaise”, aldus Chris Janssen, adviseur van Museumvereniging. Docent kunstgeschiedenis Simons vindt deze schatting nog laag. “Ik denk dat er nog veel meer musea in de problemen zitten dan nu bekend is. Het gaat hier inderdaad over kleinere en privé musea, maar ook tentoonstellingen in oudere gebouwen. Die moeten eerst vernieuwen voordat ze open kunnen. Dat kost ook heel veel geld.” 

Jongeren  

Inzetten op jongeren blijkt een van de opties om meer bezoekers te trekken. “Zeker nu is het goed om als museum op een andere doelgroep te richten. Dat zou kunnen door zichtbaarder te zijn bij evenementen zoals sportwedstrijden en concerten. Musea zijn nu nog vooral saai voor de jeugd, maar als je het goed verpakt, kunnen ze zich beter inleven in musea”, zegt Simons.

Chris Janssen, adviseur van de Museumvereniging, ziet dat veel van hun leden al bezig zijn om een nieuwe generatie te lokken. “Ze zijn daar al volop mee bezig. Het MuseumVrij van deze week is daar een voorbeeld van. In deze week worden werkgevers opgeroepen om hun werknemers een paar uur vrij te geven om naar een museum te gaan. Toch blijft het wel erg lastig om jongeren bezoekers te krijgen.”

Rondje langs musea

Om een beeld te krijgen van wat musea zelf ervaren. Deed de Nieuwsredactie een rondje bij verschillende tentoonstellingen.

Sommigen willen meer jongeren naar hun tentoonstelling laten komen. “Bij ons in het museum komen helaas minder jongeren. Dat zouden we wel meer willen. Vooral zodat het diverser bij ons in de zaal wordt”, zegt een woordvoerder van museum Belvedère uit Heerenveen.  

Toch kijken niet alle musea zo naar de situatie. “Wij hoeven niet per se extra jongeren te trekken. Er komen al veel onderwijsgroepen naar ons museum. Dit zit zelfs alweer op hetzelfde niveau als voor corona”, stelt Douwe Wiegersma, woordvoerder van museum Catherijnconvent uit Utrecht.  

Naast zichtbaar zijn bij verschillende soorten evenementen, moeten musea zelf ook veranderingen doorvoeren, zegt Docent kunstgeschiedenis Madelon Simons. “Een goede manier om jongeren te trekken zijn interactieve musea. Het moet dan wel echt een aanvulling worden op het aanbod van musea. De nieuwe generatie moet niet vergeten dat er ook traditionele musea zijn met échte schilderijen.” 

Wat willen jongeren?  

Jongeren zijn nu dus nog zwaar in de minderheid als het gaat om het aantal museumbezoekers. Volgens experts zouden musea zichtbaarder en interactiever moeten zijn, maar wat willen jongeren eigenlijk zelf? En waarom gaan ze nu nog niet naar musea? De nieuwsredactie vroegen het aan ze in het centrum van Tilburg.  

Rotterdam Remastered: oude kunst op een nieuwe manier

Actievere musea vallen dus in de smaak bij de jongeren. Rotterdam Remastered is zo’n museum. Ron van der Meer, directeur van Rotterdam Remastered, legt uit wat zijn museum inhoudt. 

Klik op de afbeelding hieronder en zie en hoor de reportage bij Rotterdam Remastered.

Langer open voor jongeren

Klassiekere musea proberen zonder veel flitsende lichten jongeren te bereiken om naar hun museum te gaan. Onder andere museum de Pont in Tilburg probeert tieners naar hun tentoonstelling te lokken. Dit door op donderdag langer en gratis open te zijn.

Musea zijn nog lang niet uit de financiële maleise, maar zoeken naar oplossingen. Een van die oplossingen is om meer jongeren naar de tentoonstelling te krijgen. Jongeren zelf willen het liefst een actieve voorstelling als Rotterdam Remastered. Museum de Pont in Tilburg doet ook zijn best door activiteiten en donderdag langer open te zijn, alleen dat loopt nog niet zo storm