Vorig jaar waren er 582 verkeersdoden, meldt het Centraal Bureau voor Statistiek. Ruim tweehonderd van de verkeersdoden maakten op dat moment gebruik van de fiets. Hieronder zitten volgens Rob Stomphorst, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland, ook jongeren die tijdens het fietsen gebruik maakten van hun smartphone.

Rob Stomphorst ziet vooral gevaren door het gebruik van de e-bike, in combinatie met telefoongebruik. Dit leidt tot ongelukken en zelfs doden: ‘’Jongeren hebben een ander gedragspatroon dan ouderen. Ze overschatten zichzelf vaker en denken dat ze alles tegelijk kunnen. Terwijl ze op hoge snelheid fietsen, maken ze gebruik van hun telefoon.’’

In vergelijking met het jaar 2000 is er een sterke afname van het totaal aantal verkeersdoden. In dat jaar zat Nederland op 1166 doden, het afgelopen jaar op 582. Dit terwijl er in 2000 nog geen smartphones waren. Opvallend, vindt Stomphorst, al lijkt het te verklaren: ‘’Dat heeft te maken met besef dat mensen hebben. Mensen kunnen beïnvloed raken door campagnes.’’ Hij ziet dat de BOB-campagne bijvoorbeeld goed heeft aangeslagen, maar is het niet helder of mensen ook echt de MONO-boodschap overnemen.

MONO-campagne
Het doel van de campagne is dat mensen de telefoon uitzetten tijdens het rijden of fietsen. MONO staat voor met één ding bezig zijn: als je rijdt, houd je je aandacht op één ding en dat is het verkeer. Volgens Stomphorst heeft deze campagne alleen niet veel effect: ‘’Ik merk dat ik het woord MONO vaak moet uitleggen aan mensen. BOB, een campagne tegen alcohol achter het stuur, scoort bijvoorbeeld veel beter. Je ziet dat mensen er ook echt naar handelen. MONO snappen de mensen niet, dat is te ingewikkeld. Het is tijd voor iets nieuws.’’ Het ministerie, dat de MONO-campagne op touw heeft gezet, kon vandaag niet reageren.

Handhaving
De politie handhaaft op het gebruik van telefoons op de fiets, maar haalt er volgens Stomphorst niet genoeg uit: ‘’De mensen moeten altijd het gevoel hebben dat de politie meekijkt.  Je kunt campagne voeren, maar als er niet wordt gehandhaafd gebeurt er niet zo veel.’’ Tegelijkertijd is hij van mening dat de politie niet altijd overal kan zijn: ‘’Je kunt niet achter elke lantaarnpaal een agent zetten.’’

Motivatie
Naast handhaving is het volgens Stomphorst ook aan de mensen zelf: ‘’Ze moeten de motivatie vinden om uit zichzelf te besluiten niet de telefoon te pakken tijdens het fietsen. Je kunt ergens stilstaan om op de telefoon te kijken, of je wacht tot de fiets in de fietsenstalling staat.’’ Hij heeft een handige tip: ‘’Als je het op kunt brengen om tijdens een ritje in ons kleine landje de telefoon in je tas te stoppen en relaxed met een muziekje op naar je bestemming te rijden, dan heb je het voor elkaar. Dat is het mooiste.’’