Foto: ANP

ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werken aan de spoorwegovergangen die niet zijn beveiligd. Het doel is om volgend jaar alle 180 overgebleven overwegen te hebben aangepakt.

Spoorwegovergangen die niet beveiligd zijn zullen volgens Aldert Baas, woordvoerder ProRail, in 2023 zijn aangepakt. Dit wordt volgens ProRail gedaan door onder andere het verwijderen van de overgang, maar ook een voetgangerstunnel of spoortrap behoort tot de oplossingen. Bij spoorwegovergangen waarbij deze oplossingen niet mogelijk zijn, wordt actieve beveiliging door werkende slagbomen en knipperende lichten geplaatst.

Goede weg
Vorig jaar telde Nederland nog 219 onbewaakte overgangen, inmiddels zijn dat er 180. Volgens Baas is er een goede weg ingezet dit jaar, al is er nog veel te regelen: ‘’Het zijn 180 kruisingen van weg en spoor, dat betekent dat er nog 180 keer overeenstemming moet worden bereikt met de gemeente of provincie die de weg beheert, maar ook met mensen die bijvoorbeeld dichtbij wonen en er belang bij hebben.’’

Baas zegt dat het project ‘in razend tempo’ wordt uitgevoerd. Desalniettemin is volgens Baas het vervangen van de onbeveiligde overweg niet volledig de oplossing om ongelukken te voorkomen: ‘’Het is al een heel stuk veiliger, maar het risico met bijvoorbeeld slagbomen is niet helemaal nul.’’