Wellicht wordt een biertje op je favoriete festival duurder. Heineken geeft aan dat de oorlog in Oekraïne ervoor kan zorgen dat de prijs stijgt van een biertje. Het land is een belangrijke graanproducent voor de bierbrouwerij.

De prijzen van graan en energie stijgen al een tijdje maar door de oorlog in Oekraïne zijn die nog harder omhooggegaan. Daarbij zorgt een langere oorlog voor minder graan op de wereldmarkt.

Opvallend is dat de omzet van Heineken wel is gestegen. Een van de redenen is de al doorgevoerde prijsverhogingen en de terugkeer van Europeanen en Aziaten naar hun oude stamkroegen. De omzet is met ruim een derde vergroot in vergelijking van een jaar eerder. Het verschil: bijna 7 miljard euro. Het bedrijf heeft wereldwijd 5 procent meer bier verkocht. In Europa was de toename drie keer groter. Dat is deels te danken aan de lockdowns in het eerste kwartaal.

In Nederland werd er door de Amsterdamse brouwerij 30 procent meer bier verkocht. Er werd ook in andere landen meer bier verkocht: in Frankrijk en Italië meer dan 20 procent en in het Verenigd Koninkrijk ruim 40 procent. In Spanje was er geen groei te zien, dit kwam door stakingen van vrachtwagenchauffeurs.

Heineken is sinds eind maart volledig vertrokken uit Rusland. Door dit besluit loopt het bedrijf 400 miljoen euro mis. Dit is nog niet meegenomen in de winst. Het bedrijf zal meer informatie geven bij de cijfers over het eerste halfjaar.