Door Carlijn Pierens & Rafaelle van Nispen

Zaterdag is het wereldboekendag, die georganiseerd wordt om lezen te promoten. Opvallend is dat TikTok hier ook een grote rol in speelt. Uit onderzoek van NPD Bookscan van begin dit jaar blijkt dat de boekverkoop is toegenomen door het sociale medium. Met name Young-Adultboeken zijn in trek, zeggen medewerkers en klanten van de American Book Center. 

Bekijk hieronder hoe de boekhandel de invloed van TikTok ervaart.

Booktokker 

Noah de Campos Neto (20) is booktokker. Hij begon vorig jaar zomer met filmpjes maken over boeken, waarna zijn aantal volgers verdubbelde. Noah: “Ik heb een video gemaakt waarin ik vertel dat lezen werkt tegen verveling. Hier kreeg ik veel reacties op. Vanaf toen plaatste ik steeds meer booktoks. Eerst gingen die vooral over de leeslijst, nu maak ik veel grappige video’s. Ik raad met name Young Adult boeken aan en probeer daarbinnen zo veel mogelijke genres te laten zien.” Noah krijgt veel reacties van jongeren die door hem zijn gaan lezen. “Het is leuk en grappig om te zien dat er door mij meer mensen zijn gaan lezen. Dat maakt me blij.”