De Rabobank lanceert vandaag haar nieuwste functie in de Rabobank-app. Met deze functie kan je zien hoeveel CO2-uitstoot er vrijkomt bij jouw aankoop. Er zitten nog wel haken en ogen aan, want de bank kan niet zien wat je precies hebt gekocht, alleen bij welke winkel, dus blijft het bij een schatting.  

De Rabobank wil klanten hiermee de kans geven om goed te kijken naar hun koopgedrag en hier zelfs veranderingen in te brengen. Barbara Baarsma, directeur van de Rabo Carbon Bank, vertelt bij de NOS meer over de nieuwe functie. “Je kunt week op week kijken of je CO2-uitstoot van uitgaven verandert en dat is zo belangrijk. Het is belangrijker om de verandering te zien dan om te weten hoe achter de komma de uitstoot per uitgave is.” Door middel van onder andere vragen als: eet je veel vlees, is je huis goed geïsoleerd en rijd je een auto? Kan dit geschat worden. Je aankopen worden verdeeld in verschillende categorieën, zoals: boodschappen, kleding en vakantie.  

Foto ter illustratie van hoe de functie er in de app uitziet. Rabobank

ING denkt na over zelfde functie 

ING laat aan ons weten dat ze nog niet snel met eenzelfde functie komen. Maar: “We vinden het een mooi initiatief en kijken naar wat de mogelijkheden zijn voor ons,” laat Aram Goudsmit weten, woordvoerder van ING. 

Hoewel Rabobank de eerste bank is die zo hun klanten te mogelijkheid geeft om hun CO2-impact te zien, kunnen klanten bij Triodos Bank sinds april wel de CO2-impact van hun beleggingen zien. In de loop van het jaar, is het ook voor hun klanten mogelijk om de CO2-uitstoot van betaaltransacties te zien.  

Twitter gaat los 

Op Twitter is de hashtag Rabobank zelfs trending. Mensen zijn op zijn zachts gezegd niet blij met de nieuwe functie. Klanten dreigen met vertrek, maar zijn ook bang dat andere klanten volgen. Ook vormen de zogeheten wappies weer deel van de discussie. Zij beweren eerder al te hebben ‘gewaarschuwd’ voor deze functie.