Om energie te besparen zou ProRail volgens De Telegraaf nadenken om roltrappen op stations in de ban te doen. Volgens de NS zal dit echter niet snel gebeuren. Woordvoerder Erik Kroesen denkt dat de roltrappen voorlopig gewoon blijven draaien.

Roltrappen verbruiken twintig procent van alle energie op stations. ,,We gebruiken nu evenveel energie als een middelgrote stad en het gasverbruik ligt gelijk aan een dorp van 8000 huishoudens. vertelde Ans Rietstra, directeur van ProRail tijdens de presentatie van de jaarcijfers van 2021. “Het uitzetten van roltrappen, toch een luxeproduct, kan dus veel winst opleveren.”

Erik Kroesen, woordvoerder van NS, denkt echter dat dit niet snel zal gebeuren. ,,Op het moment dat er een intercity op het perron aankomt stappen er ongeveer duizend mensen uit. Die mensen moeten zo snel mogelijk het perron af. Een roltrap zorgt niet alleen voor comfortabel reizen maar ook voor de doorstroom op stations.” Ook vindt Kroesen roltrappen belangrijk voor mensen die slecht ter been zijn. ,,Ze kunnen natuurlijk nog de lift gebruiken maar de roltrap is voor veel mensen fijner.”

ProRail wil voor 2030 energieneutraal zijn, daarom wil het bedrijf nu strengere maatregelen nemen. ,,Maar voorlopig blijven de roltrappen gewoon draaien”, aldus Kroesen.